Agnes Martin, Untitled Lithograph (1973)

composition makes a radical difference. a paradoxical difference. only here it is possible that sounds, no louder than the ephemeral falling of snow, can fill up an entire universe. we enter into one of the very rare places, where space and time, the horizontal and vertical, the present and history meet, oscillate, transform each other. being touched by inexhaustible Otherness, entering into a sacred space of developing ways to foster together — audience, performing and creating artists — resistance, freedom, imagination. to me this is a world of reclaiming the lost or not heard dignity of the marginalized, a place to overcome ideology, to open up and listen to the non-obvious. it means to me to dream with open and sharp eyes about a stronger reality, and eventually to lose oneself noticing that this dream is a fuller truth, that art changes reality by defending the complexity and depth of the human experience – within and beyond this world and time.


“Eurydike” from “Totenfest”, Mivos Quartet and JACK Quartet 


“Endymion”from “Totenfest”, Ensemble Distractfold


“Sie ruffet die heylige Dreyfaltigkeit an (Angelus Silesius)” (Excerpt), Ensemble Musik und Gegenwart, Altus: Ben Boresch, Conductor: Reinhard Schmiedel.


Works


New Work for Violoncello Solo and  Séverine Ballon (FR)

New Work for recorder and Antonio Politano (IT)

                                                               Chamber


“Totenfest. Eurydike” (2017/18) for Jack Quartet and Mivos Quartet (string octet) 22′

“Totenfest. Syrinx” (2017) for Ensemble Adapter (fl, b.cl, perc, hp) 10′

“Totenfest. Die Tränen der Aphrodite (Aphrodite’s Tears)” (2016)for Ensemble, May 2017, John Knowles Paine Concert Hall, Cambrige (MA), Elision Ensemble (b.cl, perc, vl, cb) 7′

“Totenfest. Endymion” (2016) for Bass Clarinet, Violin, Viola and Violoncello, March 2016, John Knowles Paine Concert Hall, Cambrige (MA), Distractfold Ensemble 8′

“Tombeau” für Ensemble (Fl., Ob., Fg., Vl., Vla., Vlc.) (2010), 9.10.2012, Deutsches Literaturinstitut Leipzig, Ensemble forma Leipzig 13′

“Erlöschung – Losigkeit” für Kammerensemble (Fl., Fl., Ob., Klar., Hr., 2 Vl., Vla., Vlc.) (2009), 21.8.2009, Mürzzuschlag, Südbahn Museum, Teilnehmer der Internationalen Sommerakademie, Conductor: Michael Wendeberg 25′

“Splitterminiaturen” – Liederzyklus nach Texten aus “Atemwende“ von Paul Celan für Sopran und Kammerensemble (2006/ 2007) 20′

“Zwei Lieder nach F. Hölderlin” für Bariton und Klaviertrio (2006), 21.12.2006, St, Michael (St. Ottilien), Franz Hämmerle, Patricia Hölzle, Franziska Plass, Johannes Gruber, Conductor: Kai Johannes Polzhofer 6′


String Quartet


“Totenfest. Echo” (2015) for string quartet, February 2016, John Knowles Paine Concert Hall, Cambrige (MA), Jack Quartet 12′

“Amen dico tibi: hodie mecum eris in paradiso”, Karmusik für Streichquartett (2010/2011), 19.4.2011, St.Albert, Leipzig, Ensemble forma Leipzig 11′

“Webernparaphrase” für Streichquartett (2008), 13.5.2009, Hochschule für Musik und Theater Leipzig, Angela Hodgson, Ceren Türkmenoglu, Yesim Alan, Villu Vihermae 4′


Orchestra


“Nacht und Träume”, Paraphrase über “Os Iusti” (WAB 30) für 30 Blechbläser, Schlagwerk und Tonband (2011/2012) 15′

“Die Büste des Kaisers”, Rondell für großes Orchester (2011) 10′


Solo and Orchestra


“Residua”, Trauermusik für Violine und Orchester (2009), 28.9.2011, Hochschule für Musik und Theater Leipzig, Sinfonieorchester der Musikhochschule, Conductor: Ulrich Windfuhr 10′


Orchestra and Chorus


“Trauermusik im Gedenken der Völkerschlacht”, Diptychon für gemischten Chor, einen Knaben, Dirigenten, Kammerorchester und fünf Lautsprecher nach Texten von Fichte, Schelling, Hegel, Hölderlin und der Heiligen Schrift (2012/2013). Commission by the City of Leipzig 25′

I: “Den 50300 und den Ungezählten” 15′

II: “…und unverschleiert siehst du göttlich Leben…” 10′


Chamber Orchestra


“Keiner kennt seinen eigenen Namen, keiner kennt sein wirkliches Antlitz” (Léon Bloy), for Violin, Chamber Orchestra and Electronics (2014), May 2015, John Knowles Paine Concert Hall, Cambrige (MA), Ensemble Dal Diente, Conductor: Michael Lewanski 25′

“Studie” nach G. de Chirico für Ensemble (2010), 9.10.2010, Deutsches Literaturinstitut Leipzig, Ensemble forma Leipzig, Conductor: Michael Ellis Ingram 1′

“Sie ruffet die heylige Dreyfaltigkeit an” für Sopran und Ensemble (2010) 5′, 2.6.2012, Hochschule für Musik und Theater Leipzig, Ensemble “Musik und Gegenwart”, Conductor: Reinhard Schmiedel 5′

“Neither”, Labyrinthosstudie frei nach S. Beckett für zwei Sprecher und Streicherkammerorchester (2007/2008) 15′


Duo

“Halte mich nicht fest” (Joh 20,17). “Do not hold on to me” (John 20:17). Scene for Bayan and second instrument (2023/24) 13′-20′

“Totenfest. Minotaurus” (2016) for two Trombones, October 2016, John Knowles Paine Concert Hall, Cambrige (MA), Rage Thormbones 12′

“Keiner kennt seinen eigenen Namen, keiner kennt sein wirkliches Antlitz” (Léon Bloy) (2013/14) for two Violins and Electronics, 12th April 2014l, Peabody Mason Music Building, Harvard, Cambridge (MA), Callithumpian Consort 13′

I.      Ansprechen, nicht aussprechen…

II.    11 österreichische Volksweisen oder “Die Seele irrt durch das Labyrinth der Welt” (H. Hugo)

III.    Videntem videre (caro factum est)

“Labyrinthosstudie” für Klarinette und Klavier (2008), 13.5.2009, Hochschule für Musik und Theater Leipzig, Eva Jurisch (Clarinet), Dan Tian (Piano) 15′


Solo

Для Александра Васильевича Алексеева. For Alexander Vasilievich Alexeev (Hommage/Requiem) (2020/21) für Violoncello Solo, May 7th, Mathis Mayr, ensemble mosaik, Berlin, 11′

“Keiner kennt seinen eigenen Namen, keiner kennt sein wirkliches Antlitz” (Léon Bloy), Four Improvisations after a Poem from “grenzland” by Anja Kampmann (2014) for Guitar and Electronics, December 2017, Literaturinstitut Leipzig, Leipzig (Germany), Seth Josel, 30′

“Keiner kennt seinen eigenen Namen, keiner kennt sein wirkliches Antlitz” (Léon Bloy), Elf Orte after texts by Robert Musil and of the New Testament (2014) for Tuba and electronics 11′

“Vier Gelbe Balladen” frei nach Federico Garcia Lorca für große Flöte Solo (2009), 26.6.2010, Galerie VorOrtOst, Leipzig, Jill Jeschek 15′

“Reflexionen aus dem beschaedigten Leben”, Nachtstücke for Piano Solo (2008), 2.6.2010, Hochschule für Musik und Theater Leipzig, Felix Pätzold (Piano) 10