Artistic Statement

In: Dániel Péter Biró / Kai Johannes Polzhofer (ed.): Perspectives for Contemporary Music in the 21st Century, Hofheim (Wolke), 2016.

ABSTRACT: The text discusses possible aesthetic consequences of a neo- or post-avant-garde artistic situation, as elaborated in recent studies of Peter Bürger and Hanno Rauterberg. The author discusses their views on tendencies towards consumerism and “re-feudalization” within contemporary art as well the “open cynicism” of conceptual art. Going further, the author analyzes tendencies to deny or even suppress aspects of artistic creation in contemporary music, as well as the disappearance of the humanistic notion of art’s ability to exist as a mode of resistance against repressive social and political orders. In contrast, the thesis is made that, music, entailing aesthetic autonomy, is crucial, precisely today, as an essential mode of artistic production with wider social relevance.


Book


book

Dániel Péter Biró / Kai Johannes Polzhofer (ed.): Perspectives for Contemporary Music in the 21st Century, Hofheim (Wolke), 2016.

Reviews: 

MLA Notes, 75, 2018

Musik und Ästhetik, 87, 2018

DIE TONKUNST, 04, 2017.

Neue Zeitschrift für Musik, 01, 2016


Articles


Negative Ästhetik und Kritischer Expressionismus. Zu Steven Kazuo Takasugis Klavierkonzert In: Musik und Ästhetik, Stuttgart (Klett-Cotta), forthcoming.

Steven Kazuo Takasugi In: MGGOnline, forthcoming.

Avantgardist im Verborgenen. Zum 50. Todesjahr von Gawriil Nikolajewitsch Popow In: Musik und Ästhetik, 104, Stuttgart (Klett-Cotta), 2022.

Articles about: 

Mark Andre

Alban Berg

Morton Feldman

Klaus Lang

Claus-Steffen Mahnkopf

Peter Ruzicka

Pierluigi Billone

Franz Schreker

In: Frank Heidlberger / Gesine Schröder / Christoph Wünsch (ed.): Lexikon des Orchesters, Laaber (Laaber Verlag), 2021.

Die Philosophie des Geistes ist eine ästhetische Philosophie — Beethovens Fünfte und Sechste als Beitrag zur Metaphysikdiskussion der deutschen Philosophie um 1800 In: M. Janson, F. König, Th. Wendt (ed.): Philosophie und Epochenbewusstsein. Untersuchungen zur Reichweite philosophischer Zeitdiagnostik, Würzburg (Königshausen & Neumann), 2020.

Philosophische Anthropologie und Analogia Entis. Erich Przywaras Beitrag zur kritischen Anthropologie In: Philokles. Zeitschrift für Philosophie, 23, Leipzig (Ethos), 2019.

Ästhetische Autonomie als soziale Aufgabe In: Dániel Péter Biró / Kai Johannes Polzhofer (ed.): Perspectives for Contemporary Music in the 21st Century, Hofheim (Wolke), 2016.

Musiksoziologie In: Christian Utz / Jörn-Peter Heikel (ed.): Lexikon Neue Musik, Stuttgart / Kassel (Metzler, Bärenreiter), 2016.

Karl Kraus in Coney Island. Steven Kazuo Takasugis Sideshow In: Musik und Ästhetik, 79, Stuttgart (Klett-Cotta), 2016.

Die Autonomie des Hörens als gesellschaftliche Praxis. Understanding Music. Philosophy and Interpretation von Roger Scruton In: Musik und Ästhetik, 75, Stuttgart (Klett-Cotta), 2015.

Commemorative Composition. Analytical Remarks on Trauermusik im Gedenken der Völkerschlacht 1813 (2012/13) In: Wolfram Schurig / Claus-Steffen Mahnkopf / Frank Cox (ed.): New Musics and Aesthetics in the 21St Century, Hofheim (Wolke Verlag), 2014, p. 129-138.

Die Vermittlung von Expressivität und Introversion. Zu Mark Andres iv 2 für Violoncello Solo In: Musik und Ästhetik, 69, Stuttgart (Klett-Cotta), 2014.

Zum gegenwärtigen Stand des Komponierens In: Musik und Ästhetik, 61, Stuttgart (Klett-Cotta), 2012.